Welkom op de website van Fairtrade Gemeente Culemborg

Fairtradeweek vraagt verbondenheid

Fairtrade zorgt voor verbinding bron: Fairtradegemeenten

Een eerlijke prijs voor wat boeren en eigenlijk alle producenten ‘maken’. Dat is iets wat actueel is in deze tijd. Een normale vergoeding die zorgt voor een zekerder middel van bestaan en weerbaarheid tegen de gevolgen van klimaatverandering. In de landelijke Fairtrade week van 26 oktober t/m 3 november staat ‘eerlijk kiezen’ helemaal centraal. Wereldwijd zijn mensen en bedrijven steeds dichterbij verbonden, wat een duurzame keus steeds logischer maakt.

Dit jaar, in 2019, stellen wereldwinkels al 50 jaar eerlijke handel centraal. En in 10 jaar ontstonden er 88 Fairtrade gemeenten waar de lokale overheid, inwoners, organisaties, horeca en bedrijven vaak letterlijk Fairtrade stevig op de kaart zetten. Zo ook in Culemborg elkaar versterkend. Nodig, want juist in dit feestjaar stelt Oxfam-Novib dat er nog veel leed achter onze producten ligt. De organisatie roept vooral inkopers zoals van supermarkten op om meer aandacht te besteden aan de omstandigheden waaronder producten worden geproduceerd. En om in ieder geval de kostprijs te garanderen, zoals dat bij Fairtrade al gebeurt.

Oproep

De Stichting Fairtrade Gemeente Culemborg roept iedereen op om in de Fairtrade week kennis te maken met een (h)eerlijk Fairtrade product. Privé of als kadootje voor een ander. Voor thuis of op het werk. Voor de periode erna nodigen de vrijwilligers inwoners op om actief te worden in de werkgroep. Om bijvoorbeeld Young&Fair gastlessen te laten verzorgen op scholen, de boer op te gaan richting het bedrijfsleven wat al met duurzame keuzes bezig is. Of om op een nieuwe originele manier Fairtrade onder de aandacht te brengen. En natuurlijk om bestaande contacten warm te houden. Klik hier voor contact en voor het doorgeven van ideeën. Of bel naar: 06-44336719.