Fairtrade Gemeente nodigt uit

Wie verbindt Culemborg met Fairtrade?

December is een maand waarin mensen aan elkaar denken en cadeaus geven. Van dichtbij of juist van ver, want met een muisklik is dat zo gepiept. Zo makkelijk dat het lijkt alsof de makers niet zo belangrijk zijn. Toch willen steeds meer mensen dat wat zij kopen gemaakt is met respect voor mens, dier- en milieu. Gezond, duurzaam en net zoals iedereen dat zelf wil: tegen een eerlijk loon. Voor producenten, boeren hier en daar. Daarom nodigt de Stichting Fairtrade Gemeente Culemborg inwoners die dit op de kaart willen zetten van harte uit om bij hen vrijwilliger te worden. Want ‘duurzaamheid is in, maar solidariteit vast niet uit’.

Culemborg is al jarenlang Fairtrade gemeente in hart en nieren. Als eerste in Gelderland kreeg zij deze mooie titel. Middelbare school het K.W.C. en De Werfklas werden Fairtrade school. Fairtrade gemeenten is een landelijk initiatief. In zo’n gemeente laten vrijwilligers winkels, scholen, gemeente, organisaties en bedrijven bewust kiezen voor eerlijke handel. Want ook al is Fairtrade best bekend, het is wel de kunst om iedereen wegwijs te maken en zo op ideeën  te brengen. Voor de toekomst heeft Fairtrade gemeente de nodige plannen: geld steken in lessen en lespakketten in het onderwijs, zorgen dat er een echte Culemborg Fairtrade thee komt en misschien een nieuwe Tony Chocolonely Culemborg reep. Wie het leuk en zinvol vindt om hieraan mee te werken kan reageren via deze website of via sdijk@live.nl

Secretariaat

Het is een bescheiden taak, maar wel prettig als er iemand is die voor ons het secretariaat werk, waaronder notuleren, op zich wil nemen. We komen ongeveer 4 á 6 keer per jaar bij elkaar en de mailbox loopt niet enorm over. Hoewel wel belangrijk voor de landelijke en regionale contacten. Zo zie je meteen wat er op Fairtrade gebied speelt. Interesse daarvoor en zelf actief worden in onze werkgroep is geen voorwaarde, maar wel enorm welkom. Voor informatie en contact: Simon Dijk (voorzitter) 06-44336719 of 0345-778232.