Leefbaar loon centraal in Fairtrade week

Van 7 tot en met 15 mei 2022 staat het thema Eerlijke handel landelijk centraal. In vele van de 80 Fairtrade gemeenten in Nederland zijn er activiteiten. In Culemborg roept het burgerinitiatief Fairtrade Gemeente op om waar mogelijk vaker te kiezen voor fairtrade producten. Een eerlijk loon en fatsoenlijk werk voor iedereen is namelijk een thema wat wereldwijd steeds meer leeft. Deze editie van de Fairtrade week is er daarbij een sociaal experiment “What is Fair?”; een uitdagende online quiz waarmee mensen hun duurzame kennis kunnen testen.

Duurzame keuzes
Onze dagelijkse keuzes zijn onwijs belangrijk. Kiezen we de auto of de trein, koffie met een keurmerk of zonder, de goedkoopste banaan of de eerlijkste, nieuwe kleding of tweedehands?. Die keuzes houden nu een oneerlijk systeem in stand. Klimaatverandering, uitbuiting van boeren en werknemers, de groeiende kloof tussen arm en rijk, water-, en bodemverontreiniging, dat zijn zaken die kunnen veranderen. Omdat keuzes maken niet altijd makkelijk is, bieden Fairtrade gemeenten een online quiz aan met negen simpele vragen. Hoewel: zijn de antwoorden ook zo eenvoudig?. De quiz is te vinden via www.fairtradegemeenten.nl/sociaalexperiment. Wie meedoet maakt kans op een Tony Chocolonely chocoladereep.

Een leefbaar loon
De prijs die wij betalen, bepaalt het leven van de maker. Fairtrade staat voor eerlijke handel. Rechtvaardige prijzen voor boeren in ontwikkelingslanden en zijn, net zoals hier, voor iedereen van belang. Fairtrade werkt toe naar een leefbaar loon en een leefbaar inkomen voor producenten. Waarom is dit zo belangrijk? Mensen die in hun eigen land een leven in welzijn kunnen opbouwen zijn niet langer van hulp afhankelijk en hoeven hun geluk niet elders te zoeken. Boeren die een fatsoenlijke prijs ontvangen kunnen zich klimaatvriendelijke landbouw veroorloven. Zonder een stabiel inkomen kunnen boeren niet investeren in hun onderneming, de toekomst van hun kinderen of in de community.

Zet je in
Na een wat lastige tijd mede door Corona, wil Fairtrade gemeente Culemborg de draad weer oppakken. De werkgroep zoekt daarom mensen met belangstelling voor duurzaamheid en de fairtrade gedachte die daar heel mooi inpast. Om samen fairtrade onder de aandacht te brengen bij het onderwijs, ondernemers en consument. Het is namelijk de kunst om het verhaal te blijven vertellen en mensen praktisch bewust te maken van hoe je duurzaam bezig kan zijn. Informatie en reacties: www.fairtradegemeenteculemborg.nl en fairtradegemeenteculemborg@gmail.com. We zijn ook op Facebook te vinden.