Fairtrade gemeenten gaan ‘internationaal’

CULEMBORG – 7 september vond te Culemborg een bijzondere ontmoeting plaats. Stafleden van de Wereld Fair Trade Organisatie (WFTO), gevestigd in deze stad, nodigden Fairtrade Gemeenten uit de regio uit voor een uitwisseling. Ontmoeting en elkaar versterken binnen de

wereldwijde fairtrade beweging, dat sprak de leden van beginnende en ervaren Fairtrade gemeenten enorm aan. Culemborg, Leerdam, Nieuwegein en Tiel gaan dan ook samen enthousiast aan de slag om fairtrade onder de aandacht te brengen.

Rudi Dalvai, voorzitter van de WFTO, laat zien dat zij een netwerk zijn dat 400 organisaties in 70 landen vertegenwoordigt. Tweederde vanuit de producenten in het bestuur van 9 leden uit alle werelddelen. Dalvai: ,,Twee maal per jaar komen we bij elkaar in Culemborg waar ons hoofdkantoor is. Sinds 1993 onze vestigingsstad, doordat onze toenmalige directeur hier woonde en omdat hier vele groothandels en landelijke organisaties neergestreken zijn. Bijzonder is de gastvrijheid van vele gezinnen, waar onze leden weer mochten logeren.”

Dalvai benadrukt nog het belang van een keurmerk als Max Havelaar voor fairtrade producten. ,,Het label ontstond toen fairtrade de supermarkt inging. Daar heb je regels en standaarden nodig. Eerder was, heel ‘bottom up’ het verhaal van kleine productenten het bewijs. Dit keurmerk maakt nu de meest vergaande keuze, voor een minimum prijs die de kosten van de boeren dekt.

De Peruaanse Luis Heller, vertegenwoordiger van Latijns Amerika, is in zijn land bezig om fairtrade gemeenten te promoten. Daar zijn er al ruim 1800 van wereldwijd, van Japan tot in Turkije. Heller: ,,We willen zo fairtrade producenten ook in eigen land een afzetmarkt geven en de consument leren over eerlijke handel. Zullen we samen skypen over hoe dat kan?!.” Zo zijn de eerste contacten al snel gelegd om samen de ‘handel voor verandering’ te laten groeien. Wie mee wil helpen veranderen, kan kijken op: www.fairtradegemeenteculemborg.nl